Klientens egna ord är en av den Rena coachens superkrafter
Ord är viktiga. Vi människor skapar vår värld med ord, våra egna ord, andras ord. Oftast är ord själva kärnan i kommunikation, färgade och kompletterade med tonfall och gester och kroppsspråk och sammanhang. Ord är också coachens mest centrala verktyg (tillsammans med exempelvis tystnad, tonfall och ansiktsuttryck). Coacher använder ord för att förmedla att vi lyssnar och för att peka klientens uppmärksamhet i en lovande riktning.
Rena coacher är extra, super-petnoga med orden. En Ren coach strävar efter att bara använda klientens egna ord, tillsammans med Rena frågor (1). Om klienten säger ”enorm”, så svarar coachen också med det, inte med ”jättelik” eller ”stor” eller ”massiv”. När klienter hör sina egna ord upprepas känner de sig naturligt hörda, att coachen är med dem i deras process. Och den processen flyter mer obehindrat än om coachen använder andra ord som klienten sedan mentalt ska ”översätta” till sina egna. Det är en enkel tumregel, men förvånansvärt kraftfullt.
En studie i Nederländerna för några år sedan (2) visade effekten av att upprepa exakt den andras ord. I en restaurang svarade en servitris hälften av kunderna med att upprepa ordagrant vad de beställde. Den andra hälften av kunderna svarade hon med omskrivningar (”fritter” eller ”fries” när kunden beställde ”pommes frites”) eller med en bekräftelse: ”Kommer strax”. Måttet på effekten av de två olika förhållningssätten var servitrisens dricks och det visade sig att de kunder som fick sina beställningar upprepade ordagrant gav 140% mer i dricks!
Rena coacher upptäcker också en annan vinst med att använda klientens egna ord. Coachen måste lyssna extra noga för att komma ihåg vad klienten säger och blir därmed mer närvarande och fokuserad i sin uppmärksamhet.
(1) Rena frågor är frågor som är utformade för att vara rena från coachens egna antaganden och tankar. Till exempel: ”Är det något mer med …” eller ”Vilken slags … är det?”
(2) Rick B. van Baaren, Rob W. Holland, Bregje Steenaert, and Ad van Knippenberg, “Mimicry for Money: Behavioral Consequences of Imitation,” Journal of Experimental Social Psychology, Vol. 39 (2003).
Comments