”Det enkla är det kraftfulla” är vårt motto för Clean Coaching och det dyker upp i samtal om och om igen.
Nyligen avslutade jag ett coachingsamarbete efter 10 samtal över sex månader. Vi hade pratat om flera viktiga och utmanande ämnen: hur man kan bli mer empatisk, hantera sin tendens till cynism, förbättrad kommunikation med olika personer och grupper, skapa mer fokus i vardagen, prioritera, delegera - med mera.
Eftersom det var vårt sista samtal jag frågade vad klienten hade fått ut av samarbetet och, som så ofta händer, blev jag förvånad över svaret.
”Du ställde två frågor som jag tyckte var särskilt användbara: ’Vad händer strax innan?’ och ’Vad händer sen?’ Det har hjälpt mig att förstå vad det är som händer när saker inte går som jag vill eller har planerat och vad jag kan göra åt det. Jag använder dem återkommande för att klarlägga förlopp och skapa strategier för att förändra dem.”
Mycket (merparten?) av det klienter vill förändra genom coaching är mönster. Oönskade beteenden, känslor, situationer som upprepas. Genom åren som coach har jag märkt att klienter ofta är medvetna om att det är ett problem och att det leder till resultat som de vill ändra, men att de inte har en klar bild av hur det går till. ”Plötsligt har jag halkat dit igen och vi kör fast / jag ger upp / vi blir förbannade på varandra”. Men hur de ”halkar” är oklart.
Som coacher lägger vi ofta fokus på den önskade förändringen, ”Hur vill du det ska vara istället?” Och det är ofta användbart för klienten. Men för att förstå hur hen kommer dit är det ofta viktigt att förstå hur själva förloppet ser ut, hur går det till när det går åt fel håll. Närmare bestämt, var klienten har ”valpunkter” där den kan välja något annat som leder till det den hellre vill.
De två frågor som min klient lyfte fram ”Vad händer strax innan?” Och ”Vad händer sen?” är mycket användbara för att locka fram en förståelse av en hel sekvens och se vad klienten kan göra för att ändra den.
Commenti